Napełnianie klimatyzacji samochodowej — co warto wiedzieć?

Klimatyzacja samochodowa już od lat stanowi podstawowe wyposażenie auta. Kierowcy i pasażerowie doceniają ją za ulgę, jaką gwarantuje w upalne, słoneczne, letnie dni. Jednak klimatyzacja, tak samo jak inne elementy pojazdu wymaga regularnego serwisowania. Tylko wtedy można mieć pewność, że działa ona w sposób bezpieczny i że nie ulegnie awarii w najmniej odpowiednim momencie — np. w trakcie wakacyjnego wyjazdu. Kluczowa w jej prawidłowym działaniu jest obecność odpowiedniej ilości czynnika chłodniczego. Dlatego w momencie zauważenia spadku efektywności chłodzenia, warto udać się do serwisu klimatyzacji samochodowej, aby sprawdzić, czy nie wymaga ona napełnienia. W dzisiejszym artykule przybliżymy zagadnienie „nabijania” czynnikiem chłodniczym i wyjaśnimy, jak często należy to robić, i dlaczego nie warto ignorować szybkiego ubywania substancji chłodzącej.

Rozwiązanie na spadek efektywności klimatyzacji

klimatyzator samochodowy

Wielu właścicieli pojazdów wyposażonych w klimatyzację zauważyło, że wraz z upływem czasu maleje ilość obecnego w niej czynnika chłodniczego. Substancja ta może się bowiem wydostawać się na różne sposoby. Jedną z przyczyn są z pewnością nieszczelności, które powstały na skutek uszkodzeń mechanicznych, doprowadzając do stopniowego wycieku czynnika chłodzącego. Ilość substancji chłodzącej uzależniona jest głównie od modelu i rodzaju pojazdu. Błędem jest ignorowanie braku lub niedoboru czynnika chłodniczego, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia klimatyzacji. Warto to zrobić jeszcze przed okresem letnim, ze względu na krótszy czas oczekiwania. W celu skutecznego napełnienia klimatyzacji czynnikiem chłodzącym i zlokalizowania przyczyny jego ubywania, warto udać się do sprawdzonego serwisu. Radom to jedno z miast, w którym bez problemu można znaleźć miejsce godne polecenia.

 

Rodzaje czynników chłodniczych do klimatyzacji samochodowej

Lato to najintensywniejszy okres użytkowania klimatyzacji. To właśnie wtedy dochodzi do największego zużycia czynnika chłodniczego. Do jego ulatniania się dochodzi także samoczynnie, nawet gdy klimatyzacja nie jest używana. Jest to około 10% ubytku w skali roku. W starszych samochodach czynnikiem chłodniczym jest zwykle R-134a a w tych nieco młodszych R1234yf. Jeżeli klimatyzacja nie ma żadnych uszkodzeń, cały proces napełniania trwa ok. 30-50 minut. Dobrze, gdy w trakcie napełniania zostanie przeprowadzona próba azotowa, która sprawdzi szczelność układu. R1234yf to substancja, która jest stosunkowo nowa na rynku, a jej wprowadzenie wynikało ze zmiany polityki Unii Europejskiej w sprawie walki ze zmianami klimatu. Ten czynnik chłodniczy jest niewątpliwie bardziej ekologiczny, w stosunku do swojego poprzednika. Niestety, ale wiąże się to również z jej wyższą ceną, przez co wielu kierowców nie decyduje się na skorzystanie z tej opcji.

Częstotliwość i koszty napełniania klimatyzacji samochodowej

Czynnik klimatyzacji warto uzupełniać raz do roku. Napełnienie nie jest bardzo kosztowne, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę koszty ewentualnych napraw wynikających z zaniedbania. Wiele zależy od rodzaju substancji, jaką będzie się wykorzystywać oraz modelu pojazdu. Ceny mogą różnić się w zależności od serwisu, jednak orientacyjny koszt 100 g czynnika R134a waha się pomiędzy 20 a 50 zł. Z kolei za nowocześniejszą i wyróżniającą się lepszą wydajnością działania opcję R1234yf, należy już zapłacić od 80 do 120 zł.

Serwis klimatyzacji powinien być wykonywany przez fachowców mających doświadczenie w tej dziedzinie. Złożoność konstrukcji urządzenia oraz fakt jego działania pod ciśnieniem wymaga użycia profesjonalnego sprzętu w celu prawidłowego wykonania prac. Oprócz regularnego napełniania klimatyzacji samochodowej czynnikiem chłodniczym warto pamiętać o innych pracach serwisowych, które zagwarantują kierowcy i pasażerom komfort i bezpieczeństwo korzystania z auta w trakcie letnich podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *